Технологія особисто-орієнтованого навчання
Сучасний урок фізичноїкультури і
підвищенняйогоефективностінеможливо без
розробкипитанняособово-орієнтованогонавчання. На початку навчального року
виявитирівеньфізичноїпідготовленості за допомогоютестів і стан здоров'яучнів(за
данимимедичних карт).
Особистісно-орієнтований і
диференційованийпідходиважливі для учнів, як з низькими, так і з високими
результатами в областіфізичноїкультури. Низькийрівеньрозвиткуруховихякостей
часто буваєоднією з головних причин неуспішностіучнів по фізичнійкультурі, а
учням з високимрівнем не цікаво на уроках, розрахованим на середньогоучня.
Окрімділенняучнів на основну і підготовчугрупи, майже в кожному
класіумовноможнарозділитидітейще на декількагруп (категорій): абсолютно здоровідіти,
але що не бажаютьпрацювати; діти, щотимчасовоперейшли в підготовчугрупуіз-за
хвороби; погано фізичнорозвиненідіти, якібояться кепкувань, замикаються; добрефізичнорозвиненідіти,
якіможутьвтратитибажаннязайматися на уроках, якщоїм буде дуже легко і нецікаво.
Тому і необхідне диференціювання і
завдань, і вмісту, і темпу освоєння програмного матеріалу, і оцінки досягнень. Вміст
особово-орієнтованого навчання - це сукупність педагогічних технологій
диференційованого навчання руховим діям, розвитку фізичних якостей, формування
знань і методичних умінь і технологій управління освітнім процесом, що
забезпечують досягнення фізичної досконалості.
1. Навчанняруховимдіям. Проводиться цілісним методом з
подальшоюдиференціацією (виділенням деталей техніки і "розведенням"
їх по складності) і даліінтеграцією (об'єднанням) цихчастинрізними способами
залежновідрівнятехнічноїпідготовленостіучнів з метою якіснішоговиконаннявправи.
Навчанняруховимдіямпередбачаєможливістьвиборуоперацій для вирішення тих
абоіншихруховихзавдань. В цьомувипадкукоженученьможеосвоїтируховудію в
переважному для ньогоскладіоперацій, що стане основою для
формуванняіндивідуального, найефективнішого, стилю діяльності. Учнісильноїгрупи
(у серединікласу) освоюютьучбовийматеріал в середньому на два уроки швидше за
середніх і слабкихучнів. На уроках учнямдаютьсярізніучбовізавдання: однійгрупі
– підготовчіабопідводящівправи, щовиконуються в полегшенихумовах; інший –
ускладненіпідводящівправи; третій – дія в цілому, але в полегшеномуваріанті і
так далі.Підготовленішідітивиконуютьвправи в умовахзмаганьабоускладненихумовах
(вживанняобтяжувань, підвищена опора, різні опори), щозмінюються, а так само
для них збільшується число повторень і число проходження кола.
Меншпідготовленіучніпрацюють в стандартнихумовах. На уроціобов'язково
проводиться індивідуальна робота з тимиучнями, в яких не
виходитьвиконаннятієїабоіншоїруховоїдії. Індивідуальна робота з учнями на
різнихетапах уроку сприяєзбереженнюфізичного, етичного і
соціальногоздоров'яучнів.
2. Розвиток фізичних якостей. Диференційований
розвиток фізичних якостей, в групах різної підготовленості здійснюється з
використанням як однакових, так і різних засобів і методів, але величина
навантаження повинна плануватися різна, внаслідок чого рівень фізичної учнів повинен
покращуватися в порівнянні з вихідним рівнем. Обов'язковий контроль фізичнихнавантажень
кожного учня по частотісердечнихскорочень перед початком і
післязакінченнязаняття. Для визначенняфункціонального стану
учніввпроцесіфізичнихнавантаженьрізного характеру
можнавикористовуватипорівняннявеличинизрушень пульсу з характером і величиною
навантажень, а також і просліджуватипрудкістьвідновлення пульсу під час
відпочинку.
При проведеннівправ в ігровійабо у
формізмаганняслабкихучнівможнарозподіляти по всіх командах і
частішепроводитизамінуцихгравців. Продовжуючи таким чином займатися на уроках,
цідітинабуваютьупевненості в своїх силах і
поступововключаютьсяврегулярнізаняття. На цьомуетапі режим занять для
різнихгрупмає бути різним:тренувальним, тонізуючимабощадним.
3. Диференційоване виставляння відмітки по фізичній і технічній
підготовленості учнів. При
оцінціфізичноїпідготовленостіучніввраховується як максимальний результат, так і
прирістїх результату. При цьомуіндивідуальнідосягнення (тобтоприрістрезультатів)
маютьпріоритетнезначення. При виставленнівідмітки по
фізичнійкультурівраховувати і теоретичнізнання, і технікувиконанняруховоїдії, і
старанність, і умінняздійснюватифізкультурно-оздоровчудіяльність.
Уроботіобов'язковозастосовуватиметодизаохочення, словеснісхвалення. Одних дітей
треба переконувати у власнихможливостях, заспокоїти, підбадьорити; інших –
стримативідзайвогозавзяття; третіх – зацікавити.
Все цеформуєушколярівпозитивневідношення
до виконаннязавдань, створює основу для суспільноїактивності. Всівідміткиобов'язковоаргументувати.
Тимчасовозвільненідіти, віднесені за
станом здоров'я до спеціальноїмедичноїгрупимають бути присутніми на уроках:
допомагати в підготовціінвентаря, суддівстві. У іграхїмцікавіпосильніролі, в
естафетахїхможнапризначитикапітанами команд для організаціїдітей і допомоги з
дисципліною, вони можутьвзяти участь в допустимихзавданнях, знайомляться на
уроках з теоретичнимивідомостями, з технікоювиконаннядеякихруховихдій, що не
вимагають великих енергетичнихвитрат, можутьвиконувативправирекомендованілікарем.
Орієнтуватисильнихдітей на те, що вони зобов'язанідопомагатислабким,
пропонуватиїмпідготуватислабкішоготовариша до успішноговиконаннявправи і
ставитиїм за цевисокуоцінку.
Всестороннє вивчення школярів,
співвідношення різних даних дозволяє виявити причини відставання дітей,
встановити головні з цих причин і здійснювати педагогічну дію, засновану на
методиці диференційованого навчання. Дана технологіяполегшуєпроцеснавчання,
донаміченої мети ученьдійде з поступовимнакопиченням запасу руховихумінь, з
яких і формуєтьсяпотрібнадія.
Немає коментарів:
Дописати коментар