неділю, 19 листопада 2017 р.

Інтерактивне навчання

         Мета йогополягає в тому, щопочатковийпроцесвиходить з постійної та активноївзаємодіївсіхучнів. Цеспівавторство, взаємонавчання, де учень і вчитель с рівноправнимисуб'єктаминавчання, знають, що вони роблять, обмінюютьсяпоглядами з приводу того, що вони знають.
         Сюжетно-рольові уроки
         «Мандрівка до світуказок», «Спартакіади», гра «Похід» тощо, їхможнапроводити на контрольних уроках, післявивченняокремих тем і цілихрозділівнавчальноїпрограми. Перевіритирівеньзасвоюванняучняминавчальноїпрограми, їхумінь та навичок, застосуванняцихумінь і навичок в сучаснихумовах. Сюжет надає уроку емоційності, зацікавлюєучнів.
         Заключначастина уроку - метод аутогенноготренування. Такепроведеннязаключноїчастини уроку подобаєтьсядітям, вносить різноманітність, а головне - сприяєдосягненнюйогоосновної мети - зниженнюнавантаження, відновленняорганізму.
         Такі уроки потрібні, бо вони нові, незвичайні. Учні на таких уроках займаються з ентузіазмом, в них підвищується тонус, бажання, настрій. Загалом є віддача і високірезультати уроку.
         Фізична культура - цеособливий предмет, якийзачіпаєбіологічну, психологічну і соціальнусутність школяра. Запропонованіформифізичноїкультури не тількирозкриваютьруховіможливості, а йгармонізуютьособистість.
         Нині в Українівідбуваєтьсястановленняновоїсистемиосвіти, зорієнтованої на входження в єдинийсвітовийосвітній та інформаційнийпростір.
         З появою мультимедійних комп'ютерів, що можуть представити не тільки текстову інформацію, а й комп'ютерну графіку, анімацію, широкий спектр аудіо- і відеоінформації, можна впроваджувати і використовувати комп'ютерну техніку в навчальному процесі з предмета «Основи здоров'я і фізична культура».
         Мультимедійнапрограманадаєможливість:
- формуватиактивнумотивацію для уважногоставлення до власногоздоров'я, удосконалюванняактивноїмотиваціїфізичного, соціального, психічного і духовного здоров'яособистості;
- засвоюватиучнямзнання, уміння і звичкиособистоїгігієни, профілактикизахворювань і травматизму на тренуваннях;
- ознайомити з впливомруховоїактивності і загартовуванняморганізму, раціональногохарчування, режиму дня наздоров'я і розвитокучнівськоїмолоді;
- попереджатипорушенняпостави, зору, плоскостопості, розладуорганівпочуттів;
- використаннякомп'ютерів у процесінавчання з предмета «Основиздоров'я і фізична культура», наприклад, вивченнярозділу «Футбол», збагачуютьскладові уроку і полегшуютьпроцесреєстраціїіндивідуальнихрезультатівучнів з техніки футболу й обов'язковихкомплекснихтестів.
         Інтерес до можливостей широкого впровадженнякомп'ютеризованогокеруваннянавчально-тренувальнимпроцесомостаннім часом суттєвозріс у всьомусвіті.
         Під час реалізації проектів використання інформаційних і телекомунікаційних технологій як засобу підвищення ефективності навчального процесу, зокрема програмованого навчання з фізичного виховання, виникають труднощі організаційного і технічного плану, як, наприклад, відсутність відповідних методичних та навчальних матеріалів, недостатній досвід роботи з комп'ютером, мережею Інтернет та електронноюпоштою у викладацького складу, труднощі з включенням такого плану занять до навчального плану та інше, тобтотіпроблеми, щоїхслідневідкладновирішити.
ХАРАКТЕРИСТИКА ІНТЕРАКТИВНИХ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ УЧНІВ НА УРОКАХ З ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ
         Проведенню уроку фізичноїкультури з використаннямінтерактивнихметодівнавчанняпередуєпідготовчийетап, якийздійснюється за схемою:
         Вивчитипрограмнийматеріал.
         Продуматиобсяг та змістзавдань для групучнів.
         Спланувати урок, визначити час на реалізацію кожного його компонента.
         Підготуватизапитання для учасниківгруп.
         Розробитикритеріїоцінкиефективностіроботигрупи.
         Продумати засоби мотивацій активності учнів на уроці: підібрати цікаві ситуації, проблемні завдання; постійно оголошувати позитивні досягнення учнів.
         Збагачувати арсенал методичнихпідходівщодостимулюваннясвідомогоставленняучнів до різного роду завдань на уроці.
         Застосовуючи інтерактивні методи навчання і прийоми щодо мотивації до активної діяльності, забезпечення усвідомленого засвоєння навчального матеріалу та забезпечення рухового досвіду даю завдання учням: скласти комплекс вправ, придумати технічну зв’язку, гру тощо. При цьому учні, виконуючи завдання, вигадують різні рухові дії, експериментують з ними, аналізують їх, обирають більш прийнятні для себе та для групи товаришів.          Таким чином вони активно, свідомо не лишезасвоюютьпевніруховідії, а збагачуютьвласнийруховийдосвід. У процесіурочноїдіяльності ми використовуємоінтерактивніметодинавчання, більшістьізяких стали улюбленимисередучнів.
Інтерактивні методи і прийоми щодо мотивації активної діяльності учнів
Метод «Мозкового штурму»
         «Мозковий штурм» це ефективна та відома інтерактивна технологія колективного обговорення, яка спонукає учасників на виявлення уяви і творчості шляхом вираження їх думок, допомагає знаходити декілька рішень поставленої проблеми. Цей метод доцільновикористовуватипід час вивчання теоретичного матеріалу. Спочатку я повідомляю проблему, яку треба вирішити. Учніобдумуютьїї, озвучують, аналізуютьваріантирішень та обираютьнайбільшприйнятні для них.
         Наприклад, у темі «Рухливі і спортивніігри»  я ставлю такіпроблемніпитання:«Чипотрібнабезпекапід час занять рухливими і спортивнимиіграми?»«Які правила безпекитизастосувавбипід час ігор?»,«Навіщо нам ігри?»«Що ми розвиваємо під час ігор?»
Тема «Гімнастика»: «Що краще: бути сильним чи слабким?»«Навіщо потрібна гнучкість?»«Значущість сили та гнучкості у повсякденному житті людини?»«Що вам дає мистецтво володіння власним тілом?»
         Далі пропоную учням висловити свої ідеї. Учні по черзі висловлюють свої думки. Спонукаю учнів до висування нових ідей, підтримую оригінальні. Разом з учнями аналізуємо та оцінюємо всі запропоновані, навіть самі неймовірні ідеї.
         Урок фізичної культури урок рухової активності, що означає: усі діти повинні рухатись. Тому використанняцієївправи повинно бути короткочасним (2-3 хв.). Дітямважкомобільновисловлювати думку, цезабирає час. Однак, якщоучнірозуміють, чоговід них вимагають, тоді «Мозковий штурм» проходить швидше. Таким чином, шляхом правильно підібранихпроблемнихпитаньактивізую в учнівмотиваціющодовирішеннязавдань уроку, теми. Означений метод частішевикористовую у підготовчійчастині уроку.
         Інтерактивнатехнологія кооперативного навчання
         Робота у малихгрупахдопомагаєучням набути навичок, необхідних для спілкування та співпраці. Вона стимулює роботу вкоманді, вироблятиідеї, якідопомагаютьучасникам бути кориснимодне одному. Висловлювання думок допомагаєїмозначитиособистіможливості та укріпитиїх. Кооперативненавчаннядозволяєучнямспівпрацюватизісвоїми ровесниками, допомагаєїмреалізуватиприроднепрагненнякожноїлюдини до спілкування.
         Алгоритм дійвчителя в процесі кооперативного навчанняучнів у малихгрупах:об’єднатиучнів у малігрупи за різнимипоказниками (за бажаннямучнів, за напрямкамиїхінтересу до певного виду діяльності, за статтю, за рівнемсформованості в учнівруховихумінь, навичоктощо);
ознайомитиучнівіззавданням;видатидидактичнукартку з завданнямщодоорганізаціїгруповоїроботи;визначити час на виконаннягруповоїроботи;
надатидопомогу, якщо вона потрібна, тійгрупіучнів, у якійвиникаютьпевнітруднощі;пропонуватигрупампредставитирезультатироботи;
коментувати роботу груп.
         Наприклад
         Під час вивчання теми «Баскетбол» ми використовуємоінтерактивніігриізелементамикооперативноїдіяльності (робота в малихгрупах) «Струмочки» та «Озера», «Математичнаперестрілка», «Сіамськіблизнюки», «Баскетбольний фристайл».
         Мета: сприяти засвоєнню та вдосконаленню технічних прийомів гри, вивченню правил гри; забезпечувати розвиток фізичних якостей, формування міжособистісних відносин.
         Завданняучням:виконати комплекс загально-розвивальнихвправ;
виконатиматематичнівправи, використовуючипередачім’яча;
скласти і виконати комплекс загально-розвивальнихвправ в парах;
скласти та виконати комплекс вправщодоволодінням’ячем.
КАРТКА З ТЕМИ БАСКЕТБОЛ
I.                   Придумативласнувправу.
II.                Виконативправу, яку запропонував партнер чиучні з іншоїгрупи.
III.             До запропонованихвправдодативласнувправу.
IV.            Поєднативсівправ у комплекс і виконатийогопо пам’яті.
V.               Здійснитисамооцінкувиконання комплексу вправ.
За таким алгоритмом учні на уроках опановуютькомплексивправ (зв’язкитехнічнихелементів) з баскетболу. футболу, атлетизму,комплексизагально-розвивальнихвправ, ранковоїгімнастики, з предметами, на розвитокфізичнихякостей. Модель кооперативного навчання ми легко й ефективнопоєднуємоізтрадиційними формами та методами навчання і застосовуємо на різнихетапахнавчання.
Інтерактивнатехнологіякооперативногонавчання:
Робота в парах:«Один проти одного, один – вдвох – всі разом».
Різновидом форм роботи в малихгрупах є робота в парах. Ця форма найчастішевикористовується в організації уроку з фізичноїкультури.
Наприклад
         Тема «Атлетизм: загальна і спеціальнапідготовка».
Мета і завдання: сприяти вивченню та вдосконаленню учнями інтерактивних прийомів - роботи в парах; вивчати з учнями методи самоконтролю за рівнем здоров’я; забезпечити розвиток фізичних якостей учнів - сили і гнучкості; скласти умови для виховання міжособистісних відносин учнів в процесі уроку.
Завдання для учнів: виконатирізновидиметодів самоконтролю в парах.
КАРТКА З АТЛЕТИЗМУ
І. Виконатипевніприйомищодорозвиткусили і гнучкості.
II. Замінитизапропонованийспосібвправ на той, якийбільшподобається.
III. Повторити за своїмтоваришемзапропонованим ним спосібвправ; додати до перших двохвидіввправще один («свій»).
        
IV. Вибратинайбільшраціональнийспосібвправлення.
VI.            Виконатизавдання на оцінку.

Інтерактивнатехнологіяколективно-груповогонавчання
«Броунівськийрух»
В підготовчійчастині уроку застосовуєтьсяфронтальнатехнологіяколективно-груповогонавчання – «Броунівськийрух». Цей метод сприяєрозвиткувмінняучнівшвидко і точно приймативірнерішеннящодоорієнтування у просторі, в якомуприсутнідекількафакторів-перешкодіздотриманням правил безпекивласної та оточуючих.
Наприклад: Інтерактивнагра«Веселий атом». Учні за командою «Веселий атом» у довільному порядку пересуваються по майданчику, не перетинаючимаршрутирухуіншихучасників, не зіштовхуючись. За командою «Молекула» учніоб’єднуються в групи (кількість «атомів» обумовлюється) і пересуваються за лідеромобумовленим способом.
Метод «Мікрофон»
В заключнійчастині уроку нами використовуєтьсяфронтальнатехнологіяінтерактивногонавчання метод «Мікрофон». Цей метод даєзмогу кожному швидко, по черзі, відповісти на запитання, висловлюючи свою думку щодопідсумків уроку. Учніуявляють, що у них у руках мікрофон і самейомупотрібновисловитивласну думку.Іншіучні не можутьговорити, перебивати «інтерв’ю», кричати з місця, оскільки право говоритимаєтільки той, у кого в руках мікрофон. Питання для учнів, які я використовую, прості, нескладні, потребуютьконкретноївідповіді. Наприклад:«Щотобісподобалось на уроці?»«Що не сподобалося на уроці?»«Щобтихотівпобачити на наступномууроці?»«Щобтихотівзмінити на уроці?».
         Така форма підведення підсумків уроку вчить учнів поважати думку інших, покращують їх емоційний стан, створюють позитивний настрій під час рефлексивної діяльності учнів. Для поточногооцінюванняучнів я застосовуюстратегіїзаохочення. Відомо, щобільшість людей любить похвалу і нагороди, якіможутьзаохочуватилюдину на самовдосконалення, допомагатиїй стати впевненою в собі, самодостатньоюособистістю. Але слідзазначити, щопомірневикористанняозначенихстратегійможеспричинитинебажанінаслідки: появузвикання, несправедливеоцінювання, маніпулювання, перебільшеннятощо.


Немає коментарів:

Дописати коментар